Jupiter Cup

 

24e  Jupitercup (2015)

De organisatie van de 24e editie van de Jupiter Cup begint steeds vastere vormen te krijgen.

Wat komt er allemaal bij de organisatie kijken?

De toernooicommissie komt elk seizoen eind augustus voor het eerst bijeen. Op deze eerste vergadering worden o.a. de tarieven voor deelname, overnachten en ontbijt vastgesteld. Hierna gaan zo snel mogelijk de uitnodigingen de deur uit, dit jaar voor het eerst ook in het Duits, Frans en Engels. Ook de scheidsrechters krijgen een uitnodiging.

In de daar op volgende maanden vinden gesprekken plaats met Gemeente, gebouwbeheerders, zwembadbeheer, sportkantinebeheer, cateraar en de muziek voor de feestavonden en de prijsuitreiking. Ook worden er hotelkamers voor de scheidsrechters gereserveerd.

In januari worden onze sponsors bezocht met de vraag of zij ook dit jaar weer willen sponsoren. En natuurlijk hopen wij op nieuwe sponsors.

In deze periode worden ook het Rode Kruis en de Sportmasseur benaderd om tijdens de toernooidagen weer assistentie te verlenen.

De burgemeester en de voorzitter van onze vereniging wordt gevraagd een voorwoord in het toernooiboekje te schrijven en de gemeente wordt gevraagd ons toernooi aan te kondigen op de lichtborden op de invalswegen van onze stad.

Ondertussen komen de inschrijvingen binnen en deze worden allemaal in overzichten verwerkt zodat in één oogopslag kan worden bekeken wie er zijn aangemeld, hoeveel er blijven slapen en eten.

Zeven weken voor het toernooi wordt de selectie gemaakt uit de aanmeldingen wie er wel en wie niet aan het toernooi kunnen deelnemen. Dit wordt zo snel mogelijk aan de desbetreffende verenigingen doorgegeven.

Dan volgt er een drukke periode.

Het wedstrijdschema en de scheidsrechters schema’s worden gemaakt, het boekje gedrukt, definitieve afspraken met de diverse partijen, vrijwilligers gevraagd, overleg met de Politie en Brandweer, informatie naar de pers, enz. enz.

Als wij op de vrijdagmiddag onze gasten in de sportkantine ontvangen, is er al heel wat organisatie aan vooraf gegaan. Maar als je weet dat er zoveel enthousiaste handballers veel plezier aan dit toernooi beleven, dan geeft al dat werk toch weer heel veel voldoening.

Wij hopen dan ook dat dit toernooi weer net zo sportief en leuk wordt als de afgelopen 23 edities.

De Toernooicommissie

23e  Jupitercup een groot succes

Jupiter_Cup_03

Het was één groot feest de afgelopen Paasdagen  in Franeker. Rond de 1000 handballers uit 6 verschillende landen deden er mee aan deze 23e editie van de Jupiter Cup, welke werd georganiseerd door de plaatselijke  Handbalvereniging Jupiter ’76.

Op de vrijdagavond werd als vanouds gestart met de openingsdisco, waar vele handballers die al jaren dit toernooi bezoeken elkaar weer ontmoetten, maar waar ook weer nieuwe vriendschappen werden gesloten.

Op de zaterdag werd om 08.00 uur begonnen met de wedstrijden, waarvoor vier velden beschikbaar waren. Voor dit toernooi worden 24 scheidsrechters uitgenodigd en deze wisten ook dit jaar de wedstrijden weer in goede banen te leiden.

Jupiter_Cup_15Op de zaterdagavond was er, zoals gebruikelijk, een Tropical Party in zwembad Bloemketerp, waar dit jaar ongeveer 300 jonge handballers aanwezig waren. Voor de oudere spelers was er volop vertier door de Franeker Horeca  georganiseerd.

Op de zondag werden de wedstrijden afgesloten met de twee spannende finales van de Dames en Heren Senioren, welke bij de Dames werd gewonnen doJupiter_Cup_42or de Noord Hollandse vereniging VZV en bij de Heren door de uit Frankrijk afkomstige vereniging Courbevoie Handball.

Na de prijsuitreiking was er nog een Goodby Party in het sportcafé “De Trije”. Dit slotfeest was dit jaar voor het eerst op deze manier georganiseerd en dit bleek een groot succes.

Op maandagmorgen waren alle gasten weer uit Franeker vertrokken en kon de organisatie, de gebruikte slaaplocaties weer opruimen, schoonmaken en in de normale staat terugbrengen.

Deze Jupitercup was voor de organisatie zeker weer geslaagd, al heeft het tekort aan slaapplaatsen er wel voor gezorgd dat het aantal buitenlandse teams wat teruggelopen is ten opzichte van vorige jaren. Daarom hoopt de organisatie ook op wat meer aanbiedingen van scholen of andere geschikte locaties. Het liefst uiteraard in Franeker, maar ook aanbiedingen in de directe omgeving zijn erg welkom.

En natuurlijk hoopt de organisatie dat ook die bedrijven die dit toernooi dit jaar niet wilden of konden sponsoren dit geweldige evenement  volgend jaar ook willen ondersteunen, want het zou toch erg jammer zijn als dit evenement uit Franeker zou verdwijnen.

Om alle foto’s van de JupiterCup 2014 te zien ga je naar:
https://www.dropbox.com/sh/0yq9p86ve7a6j33/1oNJ7-ayGM